دل مجنون

موسیقی سنتی

تسلیت نامه
ساعت ۱۱:۳۳ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/۱٠/٢٩  کلمات کلیدی: فوت ، استاد همایون خرم

با سلام خدمت دوستداران موسیقی ایرانی

باید به عرض برسونم که استاد همایون خرم در سن 82 سالگی از میان ما رفت یادش گرامی و روحش شاد .

 

 

از آنجا که مادرش از شیفتگان موسیقی اصیل ایرانی بود و از بین مقام‌های موسیقی ایرانی، به دستگاه همایون علاقه‌ای وافر داشت، نام «همایون» را برای فرزند خود انتخاب کرد.

وی در سن ۱۰-۱۱ سالگی به مکتب استاد صبا راه یافت و چند سال بعد به عنوان نوازندهٔ ۱۴ ساله، در رادیو به تنهایی به اجرا پرداخت. بعدها در بسیاری از برنامه‌های موسیقی رادیو، خصوصاً در برنامه گلها، به عنوان آهنگ‌ساز، سولیست ویولن و رهبر ارکستر آثاری ارزشمند ارائه داد.

وی همچنین تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته مهندسی برق ادامه داد. در جلد سوم کتاب «موسیقی‌دان ایرانی» نوشته پژمان اکبرزاده آمده است: «پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، فعالیت‌های اجرایی همایون خرم دچار وقفه‌ای چندین ساله شد. اوقات او از آن پس، بیشتر صرف تدریس خصوصی ویلن و فعالیت‌های پژوهشی درباره موسیقی ایرانی شد.»

استاد همایون خرم دارای درجه ۱ هنری (معادل مدرک دکترا) از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور نیز می‌باشد.

استاد همایون خرم که در اواخر عمر مبتلا به بیماری سرطان روده شده بود و تحت شیمی درمانی قرار داشت، سرانجام در شامگاه بیست و هشتم دیماه سال ۱۳۹۱ در بیمارستان دی تهران درگذشت.

 

از آنجا که مادرش از شیفتگان موسیقی اصیل ایرانی بود و از بین مقام‌های موسیقی ایرانی، به دستگاه همایون علاقه‌ای وافر داشت، نام «همایون» را برای فرزند خود انتخاب کرد.

وی در سن ۱۰-۱۱ سالگی به مکتب استاد صبا راه یافت و چند سال بعد به عنوان نوازندهٔ ۱۴ ساله، در رادیو به تنهایی به اجرا پرداخت. بعدها در بسیاری از برنامه‌های موسیقی رادیو، خصوصاً در برنامه گلها، به عنوان آهنگ‌ساز، سولیست ویولن و رهبر ارکستر آثاری ارزشمند ارائه داد.

وی همچنین تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته مهندسی برق ادامه داد. در جلد سوم کتاب «موسیقی‌دان ایرانی» نوشته پژمان اکبرزاده آمده است: «پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، فعالیت‌های اجرایی همایون خرم دچار وقفه‌ای چندین ساله شد. اوقات او از آن پس، بیشتر صرف تدریس خصوصی ویلن و فعالیت‌های پژوهشی درباره موسیقی ایرانی شد.»

استاد همایون خرم دارای درجه ۱ هنری (معادل مدرک دکترا) از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور نیز می‌باشد.

استاد همایون خرم که در اواخر عمر مبتلا به بیماری سرطان روده شده بود و تحت شیمی درمانی قرار داشت، سرانجام در شامگاه بیست و هشتم دیماه سال ۱۳۹۱ در بیمارستان دی تهران درگذشت.

 

منبع : ویکی پدیا


 
کنسرت گروه موسیقی سرو آزاد
ساعت ۱۱:٤٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٠/٢٦  کلمات کلیدی: وحید تاج

 

کنسرت گروه سرو آزاد با حضور استاد مجید درخشانی

به خوانندگی وحید تاج

6 بهمن ماه سال جاری در قائمشهر

 

 

منبع : موسیقی ایرانیان


 
کنسرت علیرضا قربانی در اهواز
ساعت ۱۱:۳٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٠/٢٦  کلمات کلیدی: علیرضا قربانی ، علی قمصری

علیرضا قربانی خواننده مطرح و علی قمصری آهنگساز جوان و برجسته موسیقی ایرانی کنسرت «دیدار» را در شهر اهواز به روی صحنه می‌برند.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرانیان، قربانی و قمصری که در دور تازه فعالیت‌های خود، رپرتوار جدیدی را با عنوان «دیدار» و بر اساس اشعاری از حافظ، مولانا، سهراب سپهری، گروس عبدالملکیان و حسین منزوی در برخی شهر‌ها از جمله مازندران، اصفهان و تهران اجرا کردند، این بار 5 و 6 بهمن ماه سال جاری در تالار مهر شهر اهواز، کنسرت «دیدار» را اجرا می‌کنند.

«دیدار» در دوبخش و در قالب ده قطعه، در دستگاه‌های راست‌پنجگاه، بیات اصفهان و دشتی و شوشتری اجرا خواهد شد.

لازم به ذکر است که در این برنامه پویا سرایی (سنتور)، سامان صمیمی (کمانچه)، مصباح قمصری (بم‌کمان) و زکریا یوسفی (سازهای کوبه‌ای)؛ علیرضا قربانی (آواز) و علی قمصری (آهنگساز و نوازنده تار) را همراهی خواهند کرد.

 

 

 

منبع : موسیقی ایرانیان


 
کارگاههای آموزشی محمدرضا لطفی برگزار می‌شود
ساعت ۱۱:٠٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٠/٢٦  کلمات کلیدی: استاد لطفی

کارگاههای آموزشی محمدرضا لطفی از ۲۷ دی ماه سال جاری به مدت پنج روز در استان گرگان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرانیان، محمدرضا لطفی از ۲۷ دی ماه در زادگاه خود یعنی شهر گرگان اقدام به برگزاری کارگاههای آموزشی می‌کند که این کارگاه تا یکم بهمن ماه ادامه دارد.

این آهنگساز و نوازنده تار فردا با معلمان هنرستان‌ها و آموزشگاههای خصوصی نشست موسیقایی خواهد داشت و درباره وضعیت موسیقی استان و هنرجویان منطقه بحث و گفت‌و‌گو می‌کند.

همچنین کارگاههای آموزشی این هنرمند با عنوان " شناخت موسیقی ردیف " از ۲۸ دی ماه این استان برگزار می‌شود. این کلاس‌ها در دو سطح عمومی و تخصصی برگزاری می‌شود و شرکت کنندگان آن را هنرجویان دوره عالی و معلمان هنرستان‌ها تشکیل می‌دهند.

محمد رضا لطفی در این کلاس‌ها درباره فروم‌های موسیقی ایرانی، ارزش‌ها، تاریخ موسیقی و… با هنرجویان سخن خواهد گفت و در پایان برای هنرجویان ساز می‌زند.

 

منبع: موسیقی ایرانیان Msuiceiranian.ir

 
صدور" شناسنامه سازهای ایرانی " برای جلوگیری از سرقت معنوی ساز‌ها
ساعت ٩:٥٧ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/۱٠/٢٥  کلمات کلیدی: شناسنامه سازهای ایرانی

سیز

" رونمایی از شناسنامه‌ سازهای ایرانی " در بیست‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر می‌تواند به معرفی بیشتر فرهنگ و هنر ایران به شرکت‌کنندگان جشنواره داشته باشد و از سرقت معنوی سازها و ثبت نادرست آن‌ها در یونسکو جلوگیری کند.

 معرفی سازهای ایرانی در " بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر " فرصت خوبی است تا با شناساندن آن‌ها به جامعه هنری، توجه رسانه‌ها و کارشناسان خارجی را به تاریخ فرهنگی و هنری ایران متوجه سازیم.

با توجه به اینکه موسیقی ایران با سازهایی همچون تار، سه‌تار، کمانچه، ‌ساز قانون، سنتور، نی و.. پیوند خورده است و دارای قدمت بالایی هستند با معرفی آنها به صورت اجزایی به همراه تصاویر و پیشکسوتان و فعالان این عرصه از گذشته تا حال می‌توان نگاه‌های جامعه بین‌المللی به ویژه یونسکو را به هنر ایران معطوف داشت.

این اقدام فرهنگی و رونمایی از شناسنامه سازهای ایرانی در جشنواره می‌تواند به شناخت دیگر کشورها نسبت به هنر ایرانی‌ها در استفاده از ساز‌های مختلف در تاریخ و تمدن کشورمان منجر شود تا آن‌ها بهتر فرهنگ و هنر ایرانی را شناخته و مشاهده کنند.

البته توجه به این مسئله در سال‌های گذشته می‌توانست از ثبت معنوی «تار» به نام کشور آذربایجان در یونسکو جلوگیری کند تا روش‎های سنتی در ساخت و همچنین روش‎های نوازندگی و اجرای ساز تار به نام کشور ایران ثبت شود.

از سوی دیگر با معرفی تاریخچه سازهای ایرانی، پیشکسوتان، فعالان هنری و مدارک و مستندات سازها در جشنواره موسیقی فجر می‌توان توجه یونسکو را به این مسئله متوجه ساخت که سازهای دیگری همچون؛ کمانچه، تار، دوتار، سه تار، عود، تنبور، قانون، سنتور و دیگر سازهای بادی و ضربی ریشه در فرهنگ و هنر ایرانی دارند.

برپایی کارگاه‌های تولیدی و آموزشی اینگونه سازها با هنرنمایی هنرمندان در چگونگی ساخت و تولید این سازها در حاشیه برگزاری جشنواره موسیقی فجر بهتر می‌تواند مخاطبان را با قدمت هنری کشورمان آشنا سازد.

راهی دیگر که می‌تواند به معرفی بهتر سازهای ایرانی در سطح جهانی منجر شود و همچون سفیر فرهنگی ما در جهان ایفای نقش کند، تولید فیلم‌های مستند موسیقی و هنری است.

البته این تجربه را می‌توان در عنوان " خلیج‌‌ فارس " دید که استعمارگران اعصار می‌خواهند کلید نادرست خلیج ع ر ب ی را به اذهان جهانی تحمیل کنند.

سرانجام برای پاسداری از میراث خلیج فارس، 10 اردیبهشت‌ماه، به عنوان روز ملی خلیج ‌فارس در تقویم رسمی کشور ثبت شد، اما نکته قابل توجه نحوه مبارزه رسانه‌‌ای با این معضل بود.

اما مهم‌ترین بار تبلیغی اطلاع‌رسانی این معضل، بر دوش هنر هفتم در فرمهای مختلف آن بود که ‌جز در آثاری چون " جنگ نفت‌کش‌ها " ، "کشتی آنجلیکا " و  " راه آبی ابریشم " ‌نشانه‌هایی از این تلاش دیده نشد ، البته " ارد عطاپور " هم فیلم مستندی با عنوان " خلیج فارس " ساخت که از شبکه یک سیما پخش شد و جوایز بسیاری را هم دریافت کرد. البته ساخت مستندهایی با موضوع موسیقی و پرداختن به زندگی اساتید موسیقی را برای معرفی چهره‌های برجسته موسیقی معاصر را نباید نادیده گرفت اما توجه به تولید مستندهای فاخر موسیقی نیازمند تلاش بیشتری از سوی فعالان فرهنگی است.

" صدور شناسنامه هنری " از سوی فعالان فرهنگی ارشاد و سازمان میراث فرهنگی برای این سازها گامی دیگر است تا در قالب کتابچه‌هایی به زبان‌های انگلیسی و عربی در اختیار مهمانان خارجی قرار داده شود تا  با فرهنگ و هنر موسیقی این خطه از جهان بیشتر آشنا شوند و اگر در جایی تصویر و یا اسم این سازها را شنیدند نام" ایران "برایشان تداعی گردد.

———————————-

نویسنده: روح‌الله فرقانی فدافن


منبع: فارس

 
تک‌آهنگ‌های همایون شجریان مرغ سحر - تنظیم کُرال
ساعت ۱۱:٤٤ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/۱٠/٢۱  کلمات کلیدی: اجرایه جدید مرغ سحر


 
سلانه
ساعت ٧:٤٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٠/۱٩  کلمات کلیدی: سلانه ، استاد علیزاده

 

 

سلانه ساز ابداعی استاد حسین علیزاده و سیامک افشاری است که دارای محدوده صوتی بم و رنگ جدیدی است. استفاده از واخوان ها جهت تقویت هارمونیک و حجم و تنوع رنگ آمیزی ایرانی این ساز که شاید در ارتباط نزدیک بااصوات گمشده موسیقی ایرانی باشد،سلانه، سازی است از خانواده تنبور با دسته بلند که براساس تصاویر تاریخی بازمانده از ایران باستان دارای سه سیم و سه گوشی بوده‌ است که از طریق اضافه کردن سیم‌های اصلی می‌توان به صداهای بم‌تری دست یافت. تجربه جدیدی است در راه غنا بخشیدن به محدوده صوتی سازهای ایران

 

سلانه کاسه‌ای به مانند عود دارد و دسته‌ای بمانند ساز تار. تعداد پرده های روی دسته‌ی ساز نیز همانند تار است. با این وجود این ساز صدای قریبی دارد. حسی عجیب در آن است. وقتی در سه گاه آن را می‌شنویم ، حسی عجیب به ما دست می دهد. حسی که شاید در بعضی مواقع قابل وصف نباشد.

 

 

 

 

 

چکیده ای از مصاحبه ی استاد علیزاده در مورد ساز سلانه :

 

در قدیم سازی به نام عود یا بربط بوده است که در طول تاریخ به مرور کمتر و کمتر مورد استفاده قرار گرفته البته امروزه هنوز در کشورهای همسایه ایران استفاده می شود اما در ایران بعد از تغییر و تحولاتی که در موسیقی ایران به وجود آمد و موسیقی مقامی به دستگاهی تبدیل شد ، سازهایی مثل عود و ارغنون یا قانون کمتر مورد استفاده قرار گرفتند چون شیوه دستگاهی توسط خانواده های هندی و کسانی مثل فراهانی ، میرزا حسن قلی ، علی اکبر شهنازی و غیره تثبیت شد که نوازندگان تار و سه تار بودند.

حتی ساز سنتور هم ساز مهجوری بود و عمدتا طی نیم قرن اخیر توسط استاد پایور متداول شد . نه تنها عود و ارغنون بلکه بسیاری از سازهای قدیمی مهجور شدند ، دلیلش هم این بوده که موسیقی آوازی اهمیت بیشتری داشته و موسیقی سازی آنقدر مطرح نبوده است . از دوره وزیری به بعد بود که در زمینه موسیقی سازی هم کارهایی انجام شد موسیقی سازی ایرانی استقلال پیدا کرد . در قدیم ذهن نوازندگان با اوزان شعری ریتم می گرفت ، در صورتی که هنرمند باید کاملا خودش را از نظر ذهنی آزاد کند و آن وقت است که ریتم و فضا گسترش پیدا می کند.

 

سلانه از جهاتی شبیه سازی قدیمی به نام عود دسته بلند است که دارای سه سیم است . این ساز قرن های شانزدهم و هفدهم میلادی متداول بوده است و در طول تاریخ با تغییراتی ، در نقاط مختلف جهان دیده شده است.

اما سلانه از سازهای زخمه ای است که دارای 12 سیم است . 6 سیم اصلی که کوک می شوند و ملودی با آن ها اجرا می شود و 6 سیم رزنانس یا طنین هم دارد که روی آن ها انگشت گذاری نمی شود بلکه برای تقویت هارمونیک های دستگاهی و نت هاست و در واقع رنگ های اصلی را برجسته می کند.

 

سلانه به معنای آهسته است و چون دیر به دنیا آمد و در زمان به دست آمد ، نام آن سلانه شد.

 

 

منبع : آوا و نوا _ نواندیشان


 
شاه کمان
ساعت ٧:۳٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٠/۱٩  کلمات کلیدی: شاه کمان

 

 

 

حدود 15 سال پیش با یک سازنده ساز با نام "پیتر بیفن"در استرالیا آشنا شدم که او سازی شبیه به سازهای موسیقی ایرانی با کاسه ای شبیه به کمانچه و یا سه تار ساخته بود که دسته ای بلند داشت که صدای خوبی می داد. از همان زمان به بعد به اتفاق پیتر بیفن طرح ساخت "شاه کمان" را ریختم و کمانچه ای با 8 سیم واخوان ساختم که طرحی شبیه کمانچه دارد و صدایی ما بین کمانچه و چنگ می دهد در واقع دامنه صدای این ساز 5 پرده از کمانچه پایین تر است و صدای بمتری دارد.

در این ساز،ازپنج وتر اصلی و هشت وتر فرعی استفاده شده است که علاوه بر گسترش محدوده صوتی رایج کمانچه تا یک پنجم بم ‌تر، به دلیل وجود سیم‌های واخوان و عدم استفاده از پوست دارای رنگ صوتی متفاوتی نسبت به سایر سازهای کششی رایج است .


تولد "شاه کمان" 15 سال طول کشید و در این مدت من روی پیچ و خمهای این ساز برای رسیدن به صدای دلخواه کار کردم و در کنسرتهایی که همراه با حسین علیزاده داشتم دو نوازی "شاه کمان"و" شورانگیز" اجرا شد و مورد استقبال قرار گرفت

 

منبع : آوا و نوا


 
شعر استاد هوشنگ ابتهاج در مدح استاد لطفی
ساعت ٤:٤٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٠/۱٩  کلمات کلیدی: سایه ، لطفی

پیش ساز تو من از سِحر سخن دم نزنم                      

که زبانی چو بیان تو ندارد سخنم     

ره مگردان و نگه دار همین پرده ی راست                

تا من از راز سِپهرت گرهی باز کنم

صبرکن ای دل غمدیده که چون پیر حزین                     

عاقبت مژده ی نصرت رسد از پیرهنم

چه غریبانه تو با یاد وطن می نالی                         

من چه گویم که غریب است دلم در وطنم

همه مرغان هم آواز پراکنده شدند                             

آه از این باد بلاخیز که زد در چمنم

شعر من با مدد ساز تو آوازی داشت                       

کی بود باز که شوری به جهان درفکنم

نی جدا ان لب و دندان چه نوایی دارد ؟                

من ز بی همنفسی ناله به دل می کشنم

بی تو آری غزل " سایه " ندارن " لطفی"               

باز راهی بزن ای دوست که آهی بزنم


 
آغاز تور کنسرت همایون شجریان و گروه سیاوش در ایران
ساعت ۱٢:٤٤ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/۱٠/۱۸  کلمات کلیدی: کنسرت ، آیینه ها

گروه سیاوش به خوانندگی همایون شجریان و آهنگسازی کیخسرو و سهراب پورناظری کنسرت «آیینه ها» را در شهرهای ایران اجرا می کنند.

کنسرت «آیینه ها» مهرماه امسال در تهران برگزار شد که به دلیل استقبال مخاطب ، چند شب دیگر هم تمدید شد. سپس گروه سیاوش برای اجرای برنامه به اراک و همدان رفتند. این گروه هم اکنون در جدیدترین تور موسیقیایی خود به اصفهان (25 و 26 بهمن) ، رشت (28 و 29 بهمن) ، آمل (2 و 3 بهمن) ، یزد (9 و 10 بهمن) ، بندرعباس(12 و 13 بهمن)، قزوین(15 و 16 بهمن) خواهد رفت.

این کنسرت در دو بخش برگزار می شود. بخش اول  به موسیقی تنبور اختصاص دارد. در این بخش قطعات " دم، دیوانگی، رندی " براساس اشعار خیام، مولانا و حافظ  اجرا خواهد شد. در بخش دوم،  موسیقی سنتی ایرانی در دستگاه نوا و اجرای قطعات " نگار " ، براساس شعری از مهسا زمانیان ، " آیینه ها " براساس شعری از هومن ذکایی، قطعه بی کلام " از عشق "  و " افلاکـ "از مولانا خواهد بود.
سهراب پور ناظری ( آهنگساز، نوازنده تنبور و کمانچه ) ، حسین رضایی نیا ( سازهای کوبهای )، همایون نصیری ( سازهای کوبهای ) ، حمید خوانساری ( عود ) ، اصغر عربشاهی ( تار )  مهیار طریحی ( سنتور ) ، آیین مشکاتیان ( سازهای کوبهای ) ،  داریوش آذر ( کنترباس )  همایون شجریان را در این کنسرت همراهی خواهند کرد.  


منبع: دل آواز

 
لوح صوتی و تصویری کنسرت «همایون خرم» منتشر شد
ساعت ٥:٠٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٠/٩  کلمات کلیدی:

موسیقی ایرانیان – سودا مولائی:لوح صوتی و تصویری کنسرت همایون خرم توسط موسسه گلچین آوای شرق منتشر شد.

سید محمد علی شجاعی مدیر شرکت گلچین آوای شرق با اعلام این خبر در گفتگو با خبرنگار موسیقی ایرانیان درباره این اثر گفت: «اکنون این افتخار را داریم که پس از برگزاری کنسرت بی‌نظیر استاد همایون خرم در سال ۱۳۸۹ که در سالن همایشهای برج میلاد تهران برگزار شد، هم اینک تصویر و صدای آن را در اختیار مشتاقان هنردوست قرار دهیم، تصاویری ماندگار که بی‌شک برای مخاطبین نیز جذاب خواهد بود.»

وی در ادامه افزود: «اثری که منتشر شده شامل ۲ لوح فشرده صوتی و ۱ دی وی دی تصویری از اجرای شب سوم این کنسرت است که پس از استقبال پرشور دوستداران استاد خرم در اسفند ماه تمدید شده بود، اجرایی از استاد خرم به همراهی پیانوی سامان احتشامی، تار امیر حسین رضا و تنبک حسن آزاده فر که با دکلمه دلنشین ژاله صادقیان مزین شده است.»

شجاعی درباره چگونگی شکل گیری این اجرا توضیح داد و گفت: «هماهنگی و به اجرا رساندن چنین کنسرتی به واقع پربود از دشواریهایی که به لطف پروردگار و همراهی استاد خرم برایمان میسر گشت، این همراهی‌ها از روز تولد استاد آغاز شد تا در ‌‌نهایت با صحبت‌های بسیار توانستیم موافقت ایشان را برای کنسرت جلب کنیم، ایشان بدون شک یکی از برجسته‌ترین نوازندگان ویلن و آهنگسازان این مرزبوم هستند و آثار جاودانهٔ استاد خرم را می‌توان در دل تک تک مردمان این سرزمین جستجو کرد، آثاری بی‌بدیل که چون از دل می‌آیند لاجرم بر دل‌ها و یاد‌ها می‌نشینند. و چه افتخاری از این بیشتر که ما توانستیم بار دیگر مردمان هنردوست را مهمان جاودانه‌های استاد خرم کنیم، آن هم کنسرتی بدون خواننده در این زمانهٔ خواننده سالار!.»

همایون خرم استاد مطرح موسیقی ایران نیز در ابتدای دفترچه فارسی این لوح صوتی و تصویری در یادداشتی کوتاه نگاشته است: «آنچه در این کنسرت برای من عملا ثابت شد این بود که اگر آثاری با عشق ساخته و پرداخته شود، برای زمان طولانی در ذهن و احساس مردم خواهد ماند و تاثیر خود را به نسلهای آینده نیز انتقال خواهد داد و بار دیگر بر یقین بنده افزود که ملتی بزرگ، فهیم و با احساس داریم.»

گفتنیست، علاقه مندان برای تهیه این اثر به صورت نسخه اصلی می‌توانند به سایت موسسه گلچین آوای شرق و یا فروشگاه‌های معتبر فروش محصولات فرهنگی و هنری مراجعه نمایند.

 

منبع: موسیقی ایرانیان Musiceiranian.ir

 
گفتگو با همایون شجریان منتشر شده در مجله تجربه
ساعت ٩:٥٥ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/۱٠/۳  کلمات کلیدی: همایون ، شجریان

حمید منبتی  :گفتگو با همایون شجریان همیشه لذت بخش است . او واضح حرف می زند و در میانه های صحبت هایش هم گاه گدار سعی دارد مکثی کوتاه کند و درباره همه جمله هایی که قرار است بر زبان بیاورد فکر کند و بعد ادامه دهد . در همه این سالها کمتر حاضر به گفتگو با رسانه ها شده ولی این بار به اندازه همه سالهای سکوتش با او همکلام شدیم . صحبت هایی که با موضوعیت های مختلف و متنوع پیش رفت و حاصلش گپ و گفتی ست که می خوانید :


 
 
 
 
ساخت كد آهنگساخت كد موزیک آنلاین
/anbsp; side-righta href=clear: both; width: 777px; cellspacing=); background-repeat: repeat-y /table target=0div class=-PostAuthorLink-div style=a href=side-left cellspacing= title= cellspacing=فاوانیوز