دل مجنون

موسیقی سنتی

زادروز حضرت خافظ
ساعت ۱٠:۱٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢۸  کلمات کلیدی: زادروز ، حضرت ، حافظ

با سلام خدمت دوستداران ادبیات و فرهنگ ایران زمین زادروز بزرگ مرد فرهنگ و هنر این مرز و بوم حضرت حافظ بر شما مبارک باد .

 

 

فالی گرفتم به مناسبت این شب خوب و این شعر اومد :

دلم ربودۀ لولی وشیست شورانگیز                        دروغ وعده و قتال وضع و رنگ آمیز

غلام  آن  کلماتم  که  آتش  انگیزد                       نه آب سرد زند در سخن به آتش تیز

فدای  پیرهن  چاک  ماه  رویان  باد                         هزار  جامۀ  تقوی  و  خرقۀ  پرهیز

فرشته عشق نداند که چیست ای ساقی              بخواه  جام  و گلابی  بخاک آدم ریز

مباش غره ببازوی خود که در خبرست                    هزار  تعبیۀ  حکم  پادشاه  انگیز

فقیر و خسته بدرگاهت آمدم رحمی                 که جز و لای توام نیست هیچ دست آویز

بیا که هاتف میخانه دوش با من گفت                    که در مقام رضا باش و از قضا مگریز

پیاله بر کفنم بند تا سحرگه حشر                        بمی ز دل  ببرم  هول  روز  رستاخیز

میان عاشق و معشوق هیچ حایل نیست         تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز

بیت زیرین نیز در چاپ قزوینی وجود دارد :

خیال  تو  با خود  بخاک خواهم برد                    که  تا  زخال  تو  خاکم  شود  عبیرآمیز

 


 
چهارمضراب
ساعت ۱٠:۱٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢٧  کلمات کلیدی: چهارمضراب

چهارمضراب :

قطعه ایست که صرفا برای نوازندگی ساخته می شود و غالبا نوازنده آنرا به تنهایی اجرا می نماید .

چهارمضراب اصولا برای ایجاد تنوع و تحول روحی و خارج شدن از یکنواختی و خمودگی در طول اجرای زنجیره ای ردیف اجرا می شود .

در قدیم نوازندگان آنرا قبل از درآمد دستگاه یا آواز نیز مینواختند ، برای مثال :

ردیف آوازی زنده یاد مرتضی نی داوود که غالبا در شروع هر یک از دستگاه ها یک چهارمضراب نیز موجود است .

چهارمضراب ها از لحاظ ساختاری بر دو نوع کوتاه و بلند می باشند :

1 . چهارمضراب  هایی که در بین اجرا ردیف آوازی بصورت مقطعی اجرا می شود مانند : چهارمضراب بیات راجه ، چهارمضراب عشاق ، چهارمضراب عراق و .....که غالبا زیاد بسط و گسترش ندارند و زود تمام می شوند.

2 . چهارمضراب هایی که در آغاز ردیف و یا قطعه آوازی می باشد که در این صورت چهارمضراب طولانی شده و در طول چهارمضراب به هر یک از گوشه های دستگاه یا آواز اشاراتی می شود.

ضرب های معمول و مرسوم در ساختار چهارمضراب ها ، ریتمها از قبیل 8/6، 4/3، 8/3، 16/6 و .... می باشند .


وجه تسمیه چهارمضراب :

اصطلاح چهارمضراب از روی نوعی آهنگ ضربی که نوازندگان قدیم موسیقی با ساز تار می نواخته اند بوجود آمده است . این نوع ضربی ها ابتدا با چهار نواخت ( مضراب ) شروع می شده است که نواخت اول و دوم به سیم های سفید تار و نواخت سوم به سیم زرد و نواخت چهارم (سیم هایی که به سیم های واخوان معرفند ) تار اصابت می کرده اسن و به عنوان پایه ملودی محسوب می شده است .

چهارمضراب معمولا با یک پایه شروع می شود .بدین ترتیب که یک یا دو میزان وزن مخصوص برای قطعه را در نظر گرفته می شود و کلیه جملات بعدی به این پایه اولیه منتهی می گردند. در فرم چهارمضراب ممکن است ملودی آن ، بسط همان پایه اولیه باشد یا ملودی متنوع دیگری متناسب با پایه اصلی که با مهارت به پایه اصلی متصل می شود ، در نظر گرفنه می شود. بدون شک کلیه جملات چهارمضراب بایستی نشانگر گوشه های ردیف موسیقی ایران باشد و البته رعایت تکنیم صحیح ساز در هنگام نوازندگی از نکات مهم در ساختمان یک چهارمضراب است . نا گفته نماند که فرم چهارمضراب از قدیم تا کنون دستخوش تحولات و تغییراتی شده است ولی آنچه مسلم است اساس و بنیان و دستمایه ، همان مطالب قدیم بوده و هست .

 

منبع : امید الیاسی

 


 
رنگ
ساعت ٢:٤۳ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢۳  کلمات کلیدی: رنگ

رنگ :

اصولا در بافت ردیف موسیقی سنتی ایران وجود رنگ مکمل زیبایی های کلی نهفته در زنجیره ردیف است ، به بیان ساده : رنگ تزئینی نهایی است برای نشان دادن خاتمه نوازندگی .

علت اساسی قرار گرفتن رنگ در خاتمه ردیف دستگاهای موسیقی ، ایجاد تحرک ، نشاط و وجد است در شنونده ؛ چرا که بات مقاعی از ردیف موسیقی چه بسا برای شنونده ( بخصوص شنونده هایی که بی اطلاع از علم موسیقی هستند ) کسل کننده و خمودگی آور باشد .

رنگ ها در زنجیره ردیف انواع اقسام دارند که معرفترین آنها عبارتند از :

1 – رنگ دلگشا ( در دستگاه سه گاه )

2 – رنگ اصول ( در دستگاه شور )

3 – رنگ کور اوغلی ( در دستگاه ماهور )

4 – رنگ فرح ( در دستگاه همایون )

5 – رنگ فرح انگیز ( در آواز بیات اصفهان )

6 – رنگ تاجری ( در آواز ترک )

7 – رنگ لزگی ( در دستگاه چهارگاه )

8 – رنگ نستاری ( در دستگاه نوا )

و......

که بر اساس رنگ های ثبت شده مذکور ، نوازندگان به خلق ملودی های نو مبادرت می ورزند.

http://omid-ney.persianblog.ir



 
چهارگاه
ساعت ٧:٥٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/۱٤  کلمات کلیدی: چهارگاه

مقدمه:

موسیقی ایرانی مشتمل بر 7 دستگاه و 5 آواز می باشد. دستگاه که در قدیم مقام نیز نامیده شده است به نغمه ها و آهنگ هایی مخصوص اطلاق می شود که همگی دارای ساختار کلی یکسانی هستند. آوازها قطعات کوچکی هستند که در گام دستگاه است ولی تونیک متفاوتی دارند.

نا گفته پیداست جملات بالا ، تعاریفی مهم و گنگ هستند که معنای خاصی را در ذهن متبادر نمیکنند،علت را باید در ین جستجو کرد کهاولا واژه های ((دستگاه)) و ((آواز)) در موسیقی ایرانی در معانی مختلف – و حتی متضاد- بکار رفته اند و هیچگاه تعریف جامعی ار آنها صورت نگرفته است. تنها در اواخر قرن گذشته و اوایل قرن حاضر بود که به پایمردی علینقی وزیری و شاگرانش موسیقی ایرانی شکلی علمی به خود گرفت.

مایه یا تنالیته بستری است که یک آهنگ روی آن اجرا می شود . در هر تنالیته یک نت نسبت به دیگر نت ها  برتری دارد و شنونده به طور طبیعی توال رسیدن به این نت را حتی می توانئ پیش بینی کند . به این نت تونیک      تفاوت فرکانس و فاصله ی دیگر نت ها نسبت به این نت مقایسه میشود و یا عنوان درجه بیان می شود. به عنوان مثال نت بعد از تونیک ، درجه دوم نامیده می شود.

بطور کلی در موسیقی غربی دو تنالیته بسیار کلی داریم : ماژور و مینور اما تنوع در موسیقی ایرانی بیشتر می باشد در واقع همان دستگاه ها و آوازها را تشکیل می دهند. حال با تشریح تنالیته های ایرانی می پردازیم. موسیقی ایرانی دارای 7 دستگاه و 5 آواز می باشد . دستگاه ها عبارتند از :

1-شور، 2- سه گاه، 3- چهرگاه، 4- همایون، 5- ماهور، 6- نوا، 7- راست پنجگاه

آوازها عبارتند از : دشتی، ابوعطا، بیات ترک، افشاری، بیات اصفهان.

حال به توضیح دستگاه چهار گاه میپردازیم:

برای مشاهده ادامه مطلب به آدرس زیر مراجعه کنید:

 http://delemajnon.persianblog.ir/page/31

 


 
گوشه‌های ساز و آواز «شب فراق» از آلبوم «شب جدایی»
ساعت ٦:۳٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/۱٠  کلمات کلیدی: گوشه های ، ساز و آواز ، شب فراق

 

همایون شجریان این آواز را در مایه‌ی بیات اصفهان با شعری از رهی معیری خوانده و مزدا انصاری با پیانو، آواز او را جواب داده است.

 

چه رفته است که امشب سحر نمی‌آید       شــبِ فــراق به پــایــان مگــر نمی‌آیـد
درآمد اصفهان

شدم به یاد تو خاموش وآن‌چنان که دگر       فـغـان هـم از دلِ سنگـم به‌در نمی‌آیـد
درآمد اصفهان

تو را مگر به تو نسبت کنم به جلوه‌ی ناز       که در تـصــور از ایــن خــوب‌تــر نمی‌آیـد
درآمد اصفهان، اشاره به جامه‌دران

جمال یوسف گل چشم تیره روشن کرد       ولــی ز گمـشــده‌ی من خبــر نمی‌آیـد
بیات راجع

به سَـر رسیــد مرا دوْر زنـدگانــی و بــاز       بـلای محنــتِ هـجــران به‌سـر نمی‌آیـد
بیات راجع، جمله‌ی دوم

مَنال بلبل مسکیـن به داغ غم زین بیش       کـه نـالـه در دلِ گُــل کــارگــر نمی‌آیـد
عشاق

ز بــاده فصــل گُلـم توبه مـی‌دهـد زاهـد       ولی ز دسـتِ مـن ایـن کـار بر نمی‌آیـد
قرچه

شدم به یاد تو خاموش وآن‌چنان که دگر       فـغـان هـم از دلِ سنگـم به‌در نمی‌آیـد
اشاره به عشاق، فرود

دو روز نـوبـت صحبــت عـزیــز دار رهـــی       که هر که رفـت از ایـن ره دگر نمی‌آیـد
فرود به اصفهان، اشاره به مثنوی درویش حسن

منبع: وبلاگ دوستداران همایون شجریان


 
شعر دیوانه محبت
ساعت ٢:٢٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٦  کلمات کلیدی: پژمان ، بختیاری

 

                          دیـــــوانـــه محبت جـــانـــانه ام هنـــوز
                          دست از دلم بـــدار کــه دیوانه ام هنوز

                                      ************
                          عمـــری بگرد شمع جمال تــو گشته ام
                          و آتش نخورده بــر پر پـروانه ام هنوز

                                      ************
                           در خانه ای کـــه دولت وصل تو یافتـــم
                           چون حلقه بسته بر در خانه ام هنـــوز

                                     ************
                           زین خــانه رم مکن ز آهو شان شهــر
                           کز جـــز تو ره نجسته بکاشانه ام هنوز

                                     ************
                           ای دوست قصه ای ز محبت بگو که من
                           طفلم بطبع و طالب افسانـــــه ام هنـــوز


 
شعری از مرحوم پژمان بختیاری
ساعت ٢:٠٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٦  کلمات کلیدی: پژمان ، بختیاری

      تا جوان بودم ز هستی غیر ناکامی ندیدم
       روز پیری ای عجب جز بی سر انجامی ندیدم


        ************
     پختگی ار پیشه کردم سوختم از پختگیها
      ور پی خامان گرفتم خیری از خامی ندیدم


        ************
   آبرو گر خواستم شد حاصلم بی آبروئی
        نام نیک ار خواستم جز ننگ و بدنامی ندیدم


        ************
در کتاب عمر و در آئینه هستی دریغا
   غیر نومیدی نخواندم غیر ناکامی ندیدم


        ************
      ادعای فضل و نقس خودستائی دیدم اما
      در بسی دانشوران جز مردم عادی ندیدم


 
 
 
 
ساخت كد آهنگساخت كد موزیک آنلاین
/anbsp; side-righta href=clear: both; width: 777px; cellspacing=); background-repeat: repeat-y /table target=0div class=-PostAuthorLink-div style=a href=side-left cellspacing= title= cellspacing=فاوانیوز