دل مجنون

موسیقی سنتی

هفدهمین جلسه مرکز حفظ و اشاعه موسیقی آیینی و مقامی دزفول
ساعت ۸:۱۸ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٥/٦/۳۱  کلمات کلیدی: هفدهمین جلسه ، مرکز حفظ و اشاعه موسیقی آیینی و مقامی دزفول م
به نام خدا          هفدهمین   نشست اعضای مرکز حفظ و اشاعه موسیقی آیینی و مقامی دزفول با موضوع  غدیر سخنران اقای شیخ کریم نادی سراجی ضمناً به همین مناسبت مراسم جشنی با حضور هنرمندان و اجرای موسیقی مقامی برگزار میگردد ، ساعت 22 الی 23 روز چهارشنبه مورخ 95/06/31  در خانه ی تاریخی تیزنو  واقع در خیابان ساحلی جنب  مسجد قلعه برگزار خواهد شد.
 
 
بدین وسیله از تمامی اساتید، هنرمندان ، خواهران و برادران و  دوستداران فرهنگ و هنر  دعوت به عمل می آید تا در این نشست ما را همراهی نمایند.
 "دبیرخانه مرکز حفظ و اشاعه موسیقی آئینی و مقامی دزفول

 
گزارش جلسه شانزدهم مرکز حفظ و اشاعه موسیقی آیینی و مقامی دزفول
ساعت ٦:۱٩ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٥/٦/۳۱  کلمات کلیدی: جلسه شانزدهم ، مرکز حفظ و اشاعه موسیقی آیینی و مقامی دزفول

 

شانزدهمین نشست اعضاء مرکز حفظ و اشاعه موسیقی مورخه 95/6/24 با حضور تعدادی از اساتید و هنرمندان و هنر جویان و هنر دوستان در محل خانه باستانی تیز نو برگزار گردید . ابتدا دو تن از هنرجویان جوان آقای مهرداد گلقرانی تار و با تنبک  آقای نادر زاده درویش  به اجرای موسیقی پرداختند .

جناب آقای علیرضا جهانی فرد هنرمند ارزنده ضمن تشکر از این دو هنرمند جوان از جناب آقای حکمت دعوت به سخنرانی پیرامون شرح حال عارف کبیر قرن ششم شیخ اسماعیل قصری نمود . موالناکهف الدین شیخ الوار ، اسماعیل بن حسن ، معروف به شیخ اسماعیل قصری اصفهانی ، عارف و مجتهد قرن ششم هجری مرقدش دربازار قدیم و محله باروت کوب نزدیک پل قدیم ایشان آخرین پیر طریقت سلسله جلیل کمیلیه بود . استاد حکمت فرمودند : یکی از مباحث مهم ، سکوت تاریخ در موسیقی و فرهنگ دزفول اتفاق افتاده است و چرا ما  در خموشی قرار داریم . استاد ضمن بیان چهار کلمه بشرح آنها نیز پرداخت . 1-بابا 2-شاه3-پیر4-شیخ ، این القاب از القاب طریقت و عارفان میباشد و از بابایوسف ، بابارکن الدین و .. و پیراکبر ، پیرهاشم ، پیرزنگی و.. شیخ یوسف و شیخ اسماعیل قصری و نیز شاه رودبند و شاه رکن الدین و شاه ابوالقاسم نام برد . استاد حکمت در خصوص شیخ اسماعیل قصری فرمود ، شیخ از اصحاب و شاگردان نمونه شیخ ابونجیب سهروردی بوده و درحوزه تدریس او شرکت جسته و از محضرش افاضه فیض نموده و خود را از جمیع علوم ظاهری و باطنی خصوصآ علم فقه و حدیث ، مست فیض گردانیده است . شیخ اسماعیل پس از خاتمه دوران تعلم وارد دزفول شده است و به نقل از حافظ حسین کربلایی تبریزی ، شیخ اسماعیل در اصل از اصفهان بوده و ساکن دزفول گشته است . و مدرسه ایی بنا نموده و به تربیت سالکان و ارشاد طلبان و دستگیری عاشقان طبق سنت مشایخ علویه کمیلیه پرداخته است . یاقوت حمودی در معجم البلدان درمورد شیخ اسماعیل قصری چنین نوشته : معنی قصر روناش همان موضعی است که نام آن دزفول است جمعیتی بزرگ از کسانیکه علم و آوازه دارند . این شیخ از علمای حدیث و شاگردانش علم حدیث در سنه 557 ، احادیث نزد اومی خواندن و صحیح و سقم را از آنها برایشان می گفته و اجازه روایت را از او میگرفتند . از جمله شاگردان او ، نجم الدین کبری میباشد که در آسمان عرفان می درخشد و در کتب عرفانی از وی نام بسیار آمده است . و در سفری که به دزفول می آید خسته و بیمار مکانی برای خواب نمی یابد تا اینکه به مدرسه شیخ اسماعیل هدایتش میکنند نجم الدین ، شیخ اسماعیل را بر روی منبر یافت و لباسی چرکین داشت اما بر خلاف لباسش سخنان روح پرور و عظیم بیان میداشت . و کلماتی که از دو لب این مرد بزرگ بیرون می آمد بسیار پاک بود . نجم الدین غرق دریای سخنان شیخ شده بود که ناگه شیخ را نزد خود یافت و می فرمود : ای طالب مطلوب این جامه اگر چرکین است ، اما نمازی است یعنی این لباس آلوده به چرک نیست بلکه میشود با آن نماز خواند . نجم الدین سماع را منکر بود و چون شیخ وی را در خانقاه  در مقابل درویشان جای داده بود ، میگوید از بیماری آنقدر رنج نبردم که سماع دارد . ولی هنگامیکه شیخ دست او را میگیرد و به سماع میبرد نظرش عوض شده و با ورود به سماع میگوید هیچ بیماری در خود نمیدیدم و مرا ارادتی حاصل شد . پس از چندین سال شیخ نجم الدین در کنار شیخ اسماعیل از او بهره می برد و به دستور شیخ اسماعیل به خوارزم برود و برسجاده نشیند و جهانیان رابه طریق ارشاد حق به حق رساند . هم اکنون مزار این عارف کامل در اول بازار قدیم روبروی خراطان میباشد . و به بقعه شیخ اسماعیل معروف است. استاد محمدحسین حکمت فر از سال 1355 تا سال 1370 روی این عارف کامل مطالعه دقیق داشته و کتاب "عارف از دزفول" از آثار ایشان میباشد استاد حکمت در طول عمر پر برکتش  به مطالعه و تحقیق و پژوهش فرهنگ نا نوشته دزفول همت گماشته است . که برایش از خداوند طول عمر وسلامتی آرزو داریم . استاد حکمت از شاگردان شیخ نامبرد : شیخ نجم الدین کبری بزرگترین عالم و در عرفان ، بهاء الدین ولد پدر مولوی ، عطارنیشابوری ، شیخ شهاب الدین سهروردی استاد سعدی ، باباکمال خجندی استاد شمس ، جمال الدین حسین گیلی و ..     استادحکمت از اوحدالدین کرمانی نامبرد ، اوحدالدین حامد بن ابی الفخر معروف به اوحد کرمانی از صوفیان و رباعی گویان مشهور ایران است وی درسال 561قمری در شهر بردسیر کرمان  زاده شد و درجوانی به بغداد رفت و به حلقه  مریدان شیخ شمس الدین سجاسی پیوست . سجاسی مراد و استاد شمس تبریزی بود . سنت شفاهی  درنقل اشعار صوفیان ، باعث شده تعدادی از رباعیات ، با رباعیات دیگر شاعران از جمله خیام ، مولوی ، عطار و دیگران در هم بیامی زد و اصطلاحآ جزو "رباعیات سرگردان"قرارگیرد . در ادامه استاد فرمود سماع نغمه در قانون موسیقی است و نی پیغام دوست یا معشوق به عشق و زیباترین پیغام دوست است . و مولانا یکی از پیروان سماع بوده است . در پایان استاد به سوالات بعضی از شرکت کنندگان پاسخ داد . آقای مهران  بقایی محقق  جوان در خصوص صوفیه و عرفان سوال کرد و از نظام عقیدتی دزفول در گذشته سخن به میان آورد.  آقای فرهمند یکی دیگر ازشرکت کنندگان ضمن تقدیر و تشکر از زحمات  استاد حکمت فر از ایشان  بعنوان  کسیکه فرهنگ دزفول را زنده نگهداشته است خطاب نمود . استاد محمد غفاری در پاسخ به این سوال که معنی" لرویری و پایه موری "چیست ؟فرمودند که لرویری یکی از آوازهای بختیاری است که محدوده آن خرم آباد و اطراف آن است و پایه موری نیز از آوازهای سگوندی هاست که دایره محدوه آن تا شوش و بین راه خرم آباد میشود . در این جلسه ریاست محترم ارشاداسلامی دزفول  جناب آقای سعادت و جناب آقای سرافراز رییس محترم شورای شهر نیز حضورداشتند . در پایان این جلسه  تعدادی از  هنرمندان به اجرای موسیقی در مایه دشتی شوشتری ، پرداختند و پیشکسوت موسیقی  آقای میرزاعلی  طاهربقال با 92 سال سن به هنر نمایی با نی در دستگاه سه گاه پرداخت ، برای این  پیشکسوت موسیقی آرزوی سلامتی و طول عمر داریم .  این نشست به همت هنرمند ارزنده جناب آقای جهانی فر و جناب آقای نادر زاده درویش برگزار شد . باسپاس از تمام اساتید و هنرمندان و استاد عبدالکریم پاک سیرت.

 

گزارش : سعید زایری


 
گزارش جلسه پانزدهم مرکز حفظ و اشاعه موسیقی آیینی و مقامی دزفول
ساعت ٥:٥۱ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٥/٦/۳۱  کلمات کلیدی: گزارش جلسه پانزدهم ، مرکز حفظ و اشاعه موسیقی آیینی و مقامی دزفول

پانزدهمین نشست اعضاء مرکز حفظ و اشاعه موسیقی آیینی دزفول مورخه 95/6/17 در محل خانه باستانی تیزنو برگزار گردید .

این دیدار مصادف شد با در گذشت استاد فرهنگ شریف  به همین خاطر شروع جلسه ابتدا آقای جهانی فرد ضمن اظهار تآسف و نیز تسلیت به جامعه هنرمندان و هنر دوستان خواستار یک دقیقه سکوت و خواندن فاتحه شد  و به همین سبب اجرای قطعه ایی از ساخته های استاد فرهنگ شریف در مایه ی ابو عطا توسط هنرمند جوان جناب آقای مهرداد گلقرانی با ساز تار و تنبک هنرجوی محجوب آقای نادر زاده درویش اجرا شد که  منقلب شدن حال حاضرین و بنده را در پی داشت و در ادامه استاد کاظم زاده و استاد آغایی نیز هنرنمایی کردند . آقای جهانی  از استاد محمد غفاری دعوت نمود جلسه امشب را به شرح زندگی استاد فرهنگ شریف و موسیقی معاصر اختصاص دهد . فرهنگ شریف درسال 1310در شهرستان آمل بدنیا آمد و از چهار سالگی تحت تاثیر آموزش موسیقی بوسیله پدرش و نیز بزرگان موسیقی چون عبدالحسین خان شهنازی ، برادر حاج علی اکبرخان شهنازی موسیقی را فراگرفت . در سن دوازده سالگی نخستین تک نوازی خود را در رادیو بصورت زنده اجرا کرد . فرهنگ شریف در کارنامه هنری خود با خوانندگانی  چون تاج ، بنان ، شجریان ، محمود خونساری ، ایرج و ... همنوازی داشته است .  و در فستیوال بین المللی برلین با شجریان اجرا داشت وی چند سالی در دانشگاه های مطرح آمریکا به آموزش موسیقی مشغول بود و نخستین تصنیف اکبر گلپایگانی از ساخته های اوست . استاد نشان درجه یک هنری معادل دکترا از رییس جمهور محمد خاتمی دریافت کرد . و با سعید رودباری در جشنواره های مختلف اجرای دو نوازی داشت فرهنگ شریف در نوازندگی سبک ویژه خود را داشت که احساس خاص وی از جمله آنهاست . استاد شریف نوازنده تار و استاد موسیقی ایران در هفده شهریور 1395 در سن 85 سالگی درگذشت . آقای غفاری در ادامه سخنرانی پیرامون موسیقی معاصر پرداخت و به نقل از دکتر صورتگر شیرازی فرمود : وحشی بافقی عشق را بهتر از سعدی تعریف کرده است . کمال الدین یا شمس الدین محمد وحشی بافقی یکی از شاعران نامدار سده ی دهم ایران است که در شهر بافق از توابع یزد بدنیا آمد . او زندگانی را به سختی و تنگدستی و تنهایی گذراند و در اشعارش این سختی و تنهایی مشهود است . وی غزل سرای بزرگی بود و دیوان اشعار او شامل 9076 بیت غزل و قصیده و رباعی و...         است . آه تا کی زسفر باز نیایی بازآ*    اشتیاق تومراسوخت کجایی بازآ* شده نزدیک که هجران تو مارا بکشد*گرهمان برسر خون ریزی مایی بازآ.استاد غفاری فرمودند گوشه های دزفولی یکی یکی در مجموعه ایی بنام موسیقی و شعر غنایی در دزفول و شوشتر توسط ایشان در سال 1349/6/20جمع آوری گردید اما بخاطر مصادف شدن با یکسری رویداد اجتماعی به چاپ نرسید . و از استاد محمد معیار به نیکی یاد کرد و فرمود ایشان معجونی از علم موسیقی و استاد راهنمایشان در نوشتن پایان نامه بودند . در ادامه استاد از خانواده معیرالممالک نامبرد و امیر دوست محمدخان معیرالممالک را که از رجال قاجار و داماد ناصرالدین شاه بود نامبرد . در سفر سوم ناصرالدین شاه ، ادیسن یک دستگاه فونوگراف به شاه هدیه داد و دوست محمدخان فقط طرز کارش را بلد بود و توسط آن به ضبط آواز و ساز خوانندگان هم عصر خود پرداخت . استاد غفاری در خصوص موسیقی دزفول از ملاحسین خلیفه و ملاولی و سید محمد که اصالتش کاشانی بود یاد کرد و توضیح برخی از مقامهای دزفولی پرداخت از جمله مارضای ، لرویری،سرکلکی درزچی . استاد فرمود که زیباترین گوشه از مقامات ، آ عبدصمندی است و آ احمدمنصوری را بهترین خواننده این مقام دانست و مرحوم حسین هزار دستان معروف به حسین شش انگشتی را در اجرای پایه موری یاد کرد . در این میان اختلاف نظر آقای تابنده  پیشکسوت موسیقی و استادغفاری  ،روی اینکه برخی مقام ها متعلق به دزفول اند اما توسط هنرمندان دیگر شهرهای هجوار  فقط اجرا شده اند ، دیدنی شد . آقای غفاری ادامه  بحث پیرامون موسیقی معاصر را به جلسات بعد واگذار نمود . در پایان جلسه از همه عزیزان حاضر ، عکس یادگاری گرفته شد .این نشست به همت هنرمند ارزنده جناب آقای جهانی فر و هنرجوی جوان جناب آقای نادرزاده درویش برگزارگردید. با سپاس از همه اساتید و هنرمندان و استاد عبدالکریم پاک سیرت.

گزارش : سعید زایری


 
گزارش جلسه چهاردهم مرکز حفظ و اشاعه موسیقی و آیینی و مقامی دزفول
ساعت ٤:٥٥ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٥/٦/۳۱  کلمات کلیدی: گزارش جلسه چهاردهم ، مرکز حفظ و اشاعه موسیقی آیینی و مقامی دزفول

چهاردهمین نشست اعضاء مرکز حفظ و اشاعه موسیقی آیینی و مقامی دزفول  مورخه 95/6/11در خانه باستانی تیزنو برگزارگردید این جلسه بخاطر حضور استاد پاکسیرت در پنجشنبه شب برگزار شد در این جلسه تعدادی از اساتید و هنرمندان و هنرجویان و هنر دوستان حضور داشتند .

 

محفل گرم مرکز با تشریف فرمایی مهندس آصفی فرماندار ویژه محترم شهرستان دزفول ، گرمتر نیز شد

جناب آقای جهانی هنرمند و بلبل خوش صدای دزفول ضمن خوش آمد گویی به فرماندار محترم و مدعوین فرمود که امشب بمناسبت شهادت امام محمد تقی هیچگونه اجرای موسیقی محلی نخواهیم داشت و تا قبل از رسیدن استاد پاکسیرت ، سخنران امشب آقای غفاری پیرامون شعر مذهبی و نوحه خوانی صحبت خواهند کرد . استاد غفاری از ملا حسین خلیفه و ابوتراب جلی شاعر چپی و طنز پرداز و ملا ولی ذاکر صالحی بعوان نوابغ دزفول یاد کرد و از تکیه دولت نامبرد .تکیه دولت که با عناوین دیگری چون تکیه همایونی، تکیه قصر و تکیه بزرگ شاهی نیز نام داشت بنا یی بود که در عهد ناصرالدینشاه قاجار و به منظور مراسم تعزیه و بگزاری آیین ها و سوگواری بنا شده بود . مدیر تکیه معین البکاء بود که خود موسیقی دانی مطلع بشمار میرفت . آن ساختمان در جنوب  کاخ گلستان بنا شده بود . مساحت تکیه حدود 2824 متر مربع بود و ان را میتوان نماد تهران در دوره ناصری دانست و شاهکاری از معماری در عصر قاجار باشد . اکنون از تکیه دولت اثری برجا نمانده و پس از تخریب کامل ، ساختنمان بانک ملی شعبه بازار را برآن ساخته شد . در ادامه فرمایشات استاد غفاری ، آقای جهانی نیز توضیحاتی بیان داشتند . با ورود استاد پاکسیرت ادامه جلسه بعد از خیر مقدم به فرماندار محترم و اعضاء مرکز ، ایشان موضوع را ادامه  دادند و فرمودند که تعزیه خوانی سابق  فقط در دزفول و بهبهان بوده و در دیگر مناطق استان وجود نداشته است . تعزیه بر مبنای مقامهای دزفول اجرا شده و بوسیله آن مردم عاشق دین شده اند . این روند در اکثر کشورها بوده و هست که با موسیقی مذهبی مردم گرایش به دین ، بیشتر پیدا میکنند . از سید حسین فارغ به عنوان موفقترین روضه خوان بارموز عجیب یاد کرد . و ملا حسین خلیفه را از نوابغ روزگار با شعر و نوحه هایی مقامی یاد کرد که بایستی آثار و باز خوانی شوند و ثبت و ضبط گردند . بحر مقابل ها ثر ملا خلیفه در ماهور و راک ساخته شده است . استاد پاکسیرت از اهدا فاصلی مرکز را حفظ و احیای داشته های فرهنگی شعر و موسیقی  دزفول ذکر کرد . و در پایان  از مشکلات و کمبود سالن برای هنرمندان و گروه های فرهنگی یاد کرد .

مهندس آصفی فرماندار هنر دوست و فهیم دزفول از حمایت همه جانبه فرمانداری از کارهای فرهنگی خبر داد و فرمود سالن ها متعلق به مردم هستند و دزفول را بهشت گمشده با فرهنگی غنی دانست .. که در طول هشت سال دفاع مقدس 2600شهید در راه ایران داشته و ما وظیفه داریم از فرهنگ غنی این مرز و بوم دفاع کنیم . سرمایه فرهنگی شعر و موسیقی این مرز و بوم مربوط به مردم دزفول تنها نیست بلکه متعلق به تمام 80 میلیون ایرانی هست . در پایان بعضی از اعضاء سوالاتی داشتند که استاد پاکسیرت به آن پاسخ دادند . این شب بیاد ماندنی مهمان ویژه ای نیز داشت آقای مهندس رضا نیکپور رییس انجمن دوستی ایران و لهستان در این جلسه با دسته گل در این نشست حضور داشتند وخواهان دریافت گزارش از جلسات و فعالیتهای  کارگاهی  این مرکز ، جهت ارسال به سفارت لهستان شد . که این مهم توسط استاد قادرپناه قابل اجرا خواهد بود . لازم بذکر که امروز جمعه استاد پاکسیرت دومین کلاس برای آموزش هنرجویان را برگزار نمود . این جلسه با عکس دسته جمعی   تمامی شرکت کنندگان به پایان رسید و شبی خوش برای این عزیزان بود . این جلسه به همت آقای جهانی فرد و جوان عاشق فرهنگ شعر و موسیقی محلی جناب آقای نادر زاده درویش برگزار گردید . .با سپاس از تمام اساتید و هنرمندان این مرز و بوم و دعای خیر بدرقه راه  استاد عبدالکریم پاکسیرت.


 
گزارش جلسه سیزدهم مرکز حفظ و اشاعه موسیقی آیینی و مقامی دزفول
ساعت ٤:٢۸ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٥/٦/۳۱  کلمات کلیدی: گزارش جلسه سیزدهم ، مرکز حفظ و اشاعه موسیقی آیینی و مقامی دزفول

 

چهارشنبه 95/6/3 سیزدهمین نشست اعضاء مرکز حفظ و اشاعه مقامهای دزفول در محل خانه باستانی تیزنو برگزار گردید . در این  دیدار تعدادی از اساتید و هنرمندان و هنرجویان و هنر دوستان و اهل قلم حضور داشتن . ابتدا هنرمند ارزنده جناب آقای علیرضا جهانی فرد فرمودند در ادامه بحث جلسه گذشته که آقای مهران بقایی در خصوص Folklore  فولکلور داشتند این جلسه را استاد غفاری ادامه خواهند داد . استاد غفاری  از سیدحسن تقی زاده  از رهبران انقلاب مشروطیت و شخصیتهای علمی و فرهنگی ایران معاصر ، که فعالیتهای علمی و فرهنگی او طیف گسترده و متنوعی را در برمیگیرد : تحقیق و تالیف ... و تاسیس نهادهای علمی و فرهنگی داشته  و مجتبی مینوی از دوستداران تقی زاده که طی مقاله مفصلی  کتابهای عمده و مقاله های مهم وی را معرفی و بررسی کرده است نام برد . آقای غفاری علامه دهخدا را  که نویسنده ، شاعر ، متفکر و پژوهشگر و طنزنویس در عصر مشروطیت و بنیانگذار لغت نامه پارسی و مسلط به زبان عربی و فرانسه و فرهنگ نویسی بود یاد کرد . بزرگترین اقدام دهخدا ، این است که به تدوین لغت نامه فارسی پرداخت و متوجه شد که کشورهای خارجی فرهنگ نامه کامل و جامع در زبان و ادبیات بصورت مدون دارند ولی فرهنگ زبان ما صرفا از طریق نسل به نسل بصورت عامیانه و سینه به سینه انتقال می یابد . استاد غفاری از سید ابوالقاسم انجوی شیرازی که در حدود سال  1322 فعالیتهای مطبوعاتی خود را شروع کرد و به گردآوری  اسناد و حفظ و نگهداری روایات و میراث فرهنگی مردم پرداخت ذکر کرد و در سال 1340 با همکاری علی دشتی و محیط طباطبایی به رادیو راه یافت . و به کمک رسانه رادیو چندین پوشه از آثار  دهخدا را جمع آوری نمود . استاد در ادامه از سید احمد کسروی که قبلا سید احمد حکم آبادی نام داشت و تاریخ نگار و زبانشناس و اندیشمند ایران بود یاد کرد ، و وی سعی کرد لغات و کلمات بیگانه مخصوصآ عربی در زبان فارسی نباشد یاد کرد . آقای غفاری اشاراتی به ادبای سبعه و گروه ربعه نیز داشت . گروه ربعه نامی بود که چند تن از نویسندگان ایرانی در دهه های نخست سده چهاردهم خورشیدی به مرکزیت صادق هدایت برای خود انتخاب کردند . و عبارتند از صادق هدایت و مجتبی مینوی و مسعود فرزاد و بزرگ علوی . و بعدها افرادی چون عبدالحسین نوشین  ، محمد مقدم ، مین باشیان ، بهروز و پرویز خانلری و نیما یوشیج به این حلقه پیوستند . گروه ربعه این نام را برای دهن کجی به ادبای سبعه که بنظرشان کهنه پرست بودند انتخاب کردند . ادبای سبعه شامل هفت نفر : محمدتقی بهار ، عباس آشتیانی ، یاسمی ، سعید نفیسی ، فروزانفر و محمد قزوینی بودند . استاد غفاری فرمود شاملو شاعر خوبی است اما محققی نیست . در پایان فرمایشات استاد غفاری ،جناب  آقای مهران بقایی به نقد سخنان استاد پرداخت و اشاره به فولکلور و توضیحاتی در مورد گروه ربعه و سبعه دادند . در پایان این جلسه  تعدادی از اساتید آواز به  نوازندگی هنرمند جوان آقای سعید پوررکنی و تنبک هنرمند محجوب آقای روح اله یوسف جاتی در مایه دشتی شوشتری یا به توضیح آقای تابنده پیشکسوت موسیقی دزفول ، دشتی صحرایی به اجرا گذاشتن . پس از اتمام جلسه دیشب آقای جهانی  مژده حضور استاد پاک سیرت را در کلاس  آواز این هفته دادند . این جلسه به همت هنرمند خوش صدا جناب آقای علیرضا جهانی فرد و هنرجوی  ارزنده آقای نادر زاده درویش برگزار گردید . باسپاس از تمام اساتید و هنرمندان و توفیق روز افزون برای استاد عبدالکریم پاک سیرت.🙏

 

گزارش : سعید زایری


 
شانزدهمین جلسه مرکز حفظ و اشاعه موسیقی آیینی و مقامی دزفول
ساعت ۸:٤٥ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٥/٦/٢٢  کلمات کلیدی: موسیقی دزفول ، مرکز حفظ و اشاعه موسیقی آیینی و مقامی دزفول ، شیخ اسماعیل قصری
به نام خدا          شانزدهمین   نشست اعضای مرکز حفظ و اشاعه موسیقی آیینی و مقامی دزفول با موضوع معرفی عارف کبیر قرن ششم ( شیخ اسماعیل قصری) و پیروان مکتب او با سخنرانی جناب استاد آقای حکمت فر  ، ساعت 22 الی 23 روز چهارشنبه مورخ 95/06/24 در خانه ی تاریخی تیزنو  واقع در خیابان ساحلی جنب  مسجد قلعه برگزار خواهد شد.
  
در این نشست اجرای موسیقی مقامی توسط هنرمندان عزیز اجرا میگردد.
 
بدین وسیله از تمامی اساتید، هنرمندان ، خواهران و برادران و  دوستداران فرهنگ و هنر  دعوت به عمل می آید تا در این نشست ما را همراهی نمایند.
 "دبیرخانه مرکز حفظ و اشاعه موسیقی آئینی و مقامی دزفول

 
کنسرت گروه موسیقی سور
ساعت ٩:٢٩ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٥/٦/۱٧  کلمات کلیدی: حسام الدین سراج ، گروه موسیقی سور

گروه موسیقی «سور» به خوانندگی «حسام الدین سراج» خواننده مطرح موسیقی ایرانی و به آهنگسازی «مجید مولانیا» با عنوان «مثل سایه ها» طی تاریخ هشتم مهرماه در تالار اندیشه حوره هنری به روی صحنه خواهد رفت.
به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، پس از استقبال از کنسرت ۲۵ تیر ماه گروه سور و حسام الدین سراج در تالار وحدت، کنسرت «مثل سایه ها » اینبار در تاریخ هشتم مهر ماه در تالار اندیشه حوزه هنری بر روی صحنه خواهد رفت. آهنگسازی این مجموعه بر عهده «مجید مولانیا» است که پیش از این، آلبوم «یارمست » را نیز به خوانندگی «سالار عقیلی» آهنگسازی و منتشر کرده است.
جمشید صفرزاده (سنتور)، حمید قنبری (تنبک و سازهای کوبه ای)، علیرضا دریایی (کمانچه)، صابر سوری (عود)، امین دادوری (دف)، فرنام اسکندری (کمانچه آلتو) و مجید مولانیا (تار و سرپرست گروه) به عنوان اعضای گروه موسیقی «سور» در کنار «حسام الدین سراج» در این کنسرت به هنرنمایی خواهند پرداخت.
شایان ذکر است که گروه موسیقی «سور» سه مجموعه به نام های «دوران عشق» به آهنگسازی جمشید صفرزاده و به خوانندگی سالار عقیلی، «در عشق زنده باید» به آهنگسازی مجید مولانیا و به خوانندگی وحید تاج و «جان سرگردان» به آهنگسازی جمشید صفرزاده با تنظیم علیرضا دریایی و به خوانندگی سالار عقیلی در دست انتشار دارد که به زودی راهی بازار موسیقی کشور خواهند شد.
علاقه مندان برای تهیه بلیت این کنسرت می توانند به سایت ایران کنسرت به آدرس اینترنتی iranconcert.com مراجعه نمایند.
منبع: موسیقی ایرانیان

 
پانزدهمین جلسه اعضا مرکز حفظ و اشاعه موسیقی آیینی و مقامی دزفول
ساعت ٩:٢٠ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٥/٦/۱٧  کلمات کلیدی: دزفول ، موسیقی ۲۴ مٌقوم
به نام خدا          پانزدهمینن   نشست اعضای مرکز حفظ و اشاعه موسیقی آیینی و مقامی دزفول با موضوعیت   موسیقی معاصر با سخنرانی استاد بزرگوار آقای غفاری ، ساعت 22 الی 23 روز چهارشنبه مورخ 95/06/18 در خانه ی تاریخی تیزنو  واقع در خیابان ساحلی جنب  مسجد قلعه برگزار خواهد شد.
  
در این نشست اجرای موسیقی مقامی توسط هنرمندان عزیز اجرا میگردد.
 
بدین وسیله از تمامی اساتید، هنرمندان و دوستداران دعوت به عمل می آید تا در این نشست ما را همراهی نمایند.
 "دبیرخانه مرکز حفظ و اشاعه موسیقی آئینی و مقامی دزفول"

 
جلسه سیزدهم مرکز حفظ و اشاعه موسیقی مقامی و آیینی دزفول
ساعت ۱٠:٢٠ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٥/٦/٢  کلمات کلیدی: موسیقی دزفول ، ۲۴ مٌقوم
به نام خدا سیزدهمین   نشست اعضای مرکز حفظ و اشاعه موسیقی آیینی و مقامی دزفول با موضوعیت   تاریخ فولکلور و مباحث حاشیه ای پیرامون آن با سخنرانی استاد بزرگوار آقای غفاری ، ساعت 22 الی 23 روز چهارشنبه مورخ 95/06/03 در خانه ی تاریخی تیزنو  واقع در خیابان ساحلی جنب  مسجد قلعه برگزار خواهد شد.
  
در این نشست اجرای موسیقی مقامی توسط هنرمندان عزیز اجرا میگردد.
 
بدین وسیله از تمامی اساتید، هنرمندان و دوستداران دعوت به عمل می آید تا در این نشست ما را همراهی نمایند.
 "دبیرخانه مرکز حفظ و اشاعه موسیقی آئینی و مقامی دزفول"

 
 
 
 
ساخت كد آهنگساخت كد موزیک آنلاین
/anbsp; side-righta href=clear: both; width: 777px; cellspacing=); background-repeat: repeat-y /table target=0div class=-PostAuthorLink-div style=a href=side-left cellspacing= title= cellspacing=فاوانیوز