دل مجنون

موسیقی سنتی

گزارش جلسه دوازدهم مرکز حفظ و اشاعه موسیقی آیینی و مقامی دزفول
ساعت ٦:۳٠ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٥/٥/۳٠  کلمات کلیدی: مرکز حفظ و اشاعه موسیقی آیینی و مقامی دزفول

چهار شنبه  95/5/27 دوازدهمین نشست اعضاء مرکز حفظ و اشاعه مقامهای دزفول باموضوع مَتل یا داستانک ها ، با سخنرانی آقای مهران بقایی شروع شد . ایشان به تعریف FOlklore فولکلور پرداخت و فرمودند فولکلور از دو کلمه لاتین فولک به معنای توده مردم و عامه یا عوام در برابر خواص و نخبگان قرار میگیرد  و  لور یعنی دانش وادب و مجموعهایی از معارف و دانستنی های غیرتخصصی میباشد . نخستین بار ویلیام جان تامز انگلیسی درسال 1846 این واژه را ناظر بر پژوهش هایی دانست که بایست درزمینه ی عادات و آداب و خرافات و ترانه هایی که از دوره های قدیم باقی مانده اند ، صورت میگیرد . اما دیدگاه جعفری قنواتی فوکلور ، در زبان فارسی به فرهنگ مردم و دانش عامه ترجمه شد . فولکلور یا باور عامیانه را میتوان مجموعه ای شامل افسانه ها و داستانها و موسیقی و تاریخ شفاهی و ضرب المثلها و رسوم دانست . فرهنگ عامه هر ملتی ، در حقیقت ، حافظه تاریخ سیاسی و اجتماعی آن ملت است  و میتوان آنرا خاستگاه و شالوده الهامات بشری در زمینه ادبیات و هنر شمرد . فولکلور در جهان حدود دویست سال پیشینه دارد . ایران به لحاظ قدمت تاریخی دارای آداب و رسوم و عقاید است  و به همین لحاظ دارای فولکلور غنی است . در ایران افسانه سرایی و قصه گویی از سنن دیر باز ایرانیان محسوب میشود  و بصورت سینه به سینه این قصص ،  شنیداری انتقال میگردند . آقای بقایی به دو دسته از جامعه و تقسیم بندی اشاره داشتند :

1 - ادبیات و فرهنگ و هنر رسمی  . 2 - ادبیات و فرهنگ و هنر غیررسمی .

که مشخصه غیررسمی ، همیشه زنده است و تغییرات دارد اما تغییرات در جهت و بسمت زیبایی و زنده بودن انست . متل ها مجموعه ایی از آمال و آرزوهای جامعه هستند که گاهآ توسط حکمرانان سرکوب شده اند و در قالب داستان و شخصیتهای خیالی و قهرمانان تخیلی و غیر واقعی بروز کرده اند و درآن بجزء شخصیتهای غیرواقعی ، جن و پری نیز نقش دارند . Folklore فولکلور جزء بدنه جامعه است که با لایه های بالایی جامعه و سطح پایین تر  جامعه همسان میگردد . میتواند در تمام سطوح جامعه رسوخ کند و آدمی بشکل غریزی ، حس تمایل به شنیدن متل و داستانها دارد و یک نیاز درونی محسوب میشود و در نهان انسان وجود دارد . شواهدآن در افسانه ها و اساطیر ایران از زمان زرتشت و صدها سال قبل از اوستا منعکس است و هزاران قصه بطور سینه به سینه رایج بوده است . شهر دزفول بنابر موقعیت جغرافیا و زندگی و آداب و رسوم ، رنگ غنی و خاص فولکلوریک را در خود دارد . آقای بقایی به آسیب شناسی متل ها پرداخت و گفت : چونکه بصورت علمی متل ها را دنبال نکرده ایم و تصور غلط داریم که متلها باید بشکل خام و دست نخورده عرضه شونداز نسلهای گذشته به نسلهای حاضربدون جذابیت  شده و غیرقابل  بهره گیری شده اند . اما با وجود رسانه ها صوتی و تصویری ، بایستی متل ها بازنویسی شوند و بشکل فیلم و کارتون ، باز آفرینی گردند . همین کار را اروپاییان انجام دادن و آقای بقایی مثال فیلم shrek شرک  و .. را زد و اینکه نیاز به افراد زبده و نویسنده با ذوق داریم تا متل ها را بازنویسی کنند و بشکل رمان و داستان عرضه نمایند . در پایان سخنان آقای بقایی ، جناب آقای یوسف زاده نیز از تقسیم بندی  جامعه ، فرهنگ رسمی و غیر رسمی توضیحاتی دادن و هنر را یکی از عوامل حفظ فرهنگ عامه یا فولکلور دانستند . به کتاب کوچه نوشته احمد شاملو اشاراتی داشتند . در پایان نشست دیشب  جناب آقای کاظم زاده با ضرب ، هنرمند جوان آقای عسکری و سه تار نوازی هنرمند ارزنده  جناب آقای علی جهانی فر گوشه هایی محلی به اجرا گذاشتن  که با تشویق حاضرین همراه شد . این جلسه با همت آقای جهانی فرد و جوان ارزنده جناب آقای نادر زاده درویش برگزار  گردید . باسپاس بیکران از اساتید و هنرمندان و زحمت کشان در انجمن موسیقی شهرستان دزفول  و استاد فرهیخته جناب آقای پاک سیرت.

 

گزارش : سعید زایری


 
 
 
 
ساخت كد آهنگساخت كد موزیک آنلاین
/anbsp; side-righta href=clear: both; width: 777px; cellspacing=); background-repeat: repeat-y /table target=0div class=-PostAuthorLink-div style=a href=side-left cellspacing= title= cellspacing=فاوانیوز