دل مجنون

موسیقی سنتی

گزارش جلسه پانزدهم مرکز حفظ و اشاعه موسیقی آیینی و مقامی دزفول
ساعت ٥:٥۱ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٥/٦/۳۱  کلمات کلیدی: گزارش جلسه پانزدهم ، مرکز حفظ و اشاعه موسیقی آیینی و مقامی دزفول

پانزدهمین نشست اعضاء مرکز حفظ و اشاعه موسیقی آیینی دزفول مورخه 95/6/17 در محل خانه باستانی تیزنو برگزار گردید .

این دیدار مصادف شد با در گذشت استاد فرهنگ شریف  به همین خاطر شروع جلسه ابتدا آقای جهانی فرد ضمن اظهار تآسف و نیز تسلیت به جامعه هنرمندان و هنر دوستان خواستار یک دقیقه سکوت و خواندن فاتحه شد  و به همین سبب اجرای قطعه ایی از ساخته های استاد فرهنگ شریف در مایه ی ابو عطا توسط هنرمند جوان جناب آقای مهرداد گلقرانی با ساز تار و تنبک هنرجوی محجوب آقای نادر زاده درویش اجرا شد که  منقلب شدن حال حاضرین و بنده را در پی داشت و در ادامه استاد کاظم زاده و استاد آغایی نیز هنرنمایی کردند . آقای جهانی  از استاد محمد غفاری دعوت نمود جلسه امشب را به شرح زندگی استاد فرهنگ شریف و موسیقی معاصر اختصاص دهد . فرهنگ شریف درسال 1310در شهرستان آمل بدنیا آمد و از چهار سالگی تحت تاثیر آموزش موسیقی بوسیله پدرش و نیز بزرگان موسیقی چون عبدالحسین خان شهنازی ، برادر حاج علی اکبرخان شهنازی موسیقی را فراگرفت . در سن دوازده سالگی نخستین تک نوازی خود را در رادیو بصورت زنده اجرا کرد . فرهنگ شریف در کارنامه هنری خود با خوانندگانی  چون تاج ، بنان ، شجریان ، محمود خونساری ، ایرج و ... همنوازی داشته است .  و در فستیوال بین المللی برلین با شجریان اجرا داشت وی چند سالی در دانشگاه های مطرح آمریکا به آموزش موسیقی مشغول بود و نخستین تصنیف اکبر گلپایگانی از ساخته های اوست . استاد نشان درجه یک هنری معادل دکترا از رییس جمهور محمد خاتمی دریافت کرد . و با سعید رودباری در جشنواره های مختلف اجرای دو نوازی داشت فرهنگ شریف در نوازندگی سبک ویژه خود را داشت که احساس خاص وی از جمله آنهاست . استاد شریف نوازنده تار و استاد موسیقی ایران در هفده شهریور 1395 در سن 85 سالگی درگذشت . آقای غفاری در ادامه سخنرانی پیرامون موسیقی معاصر پرداخت و به نقل از دکتر صورتگر شیرازی فرمود : وحشی بافقی عشق را بهتر از سعدی تعریف کرده است . کمال الدین یا شمس الدین محمد وحشی بافقی یکی از شاعران نامدار سده ی دهم ایران است که در شهر بافق از توابع یزد بدنیا آمد . او زندگانی را به سختی و تنگدستی و تنهایی گذراند و در اشعارش این سختی و تنهایی مشهود است . وی غزل سرای بزرگی بود و دیوان اشعار او شامل 9076 بیت غزل و قصیده و رباعی و...         است . آه تا کی زسفر باز نیایی بازآ*    اشتیاق تومراسوخت کجایی بازآ* شده نزدیک که هجران تو مارا بکشد*گرهمان برسر خون ریزی مایی بازآ.استاد غفاری فرمودند گوشه های دزفولی یکی یکی در مجموعه ایی بنام موسیقی و شعر غنایی در دزفول و شوشتر توسط ایشان در سال 1349/6/20جمع آوری گردید اما بخاطر مصادف شدن با یکسری رویداد اجتماعی به چاپ نرسید . و از استاد محمد معیار به نیکی یاد کرد و فرمود ایشان معجونی از علم موسیقی و استاد راهنمایشان در نوشتن پایان نامه بودند . در ادامه استاد از خانواده معیرالممالک نامبرد و امیر دوست محمدخان معیرالممالک را که از رجال قاجار و داماد ناصرالدین شاه بود نامبرد . در سفر سوم ناصرالدین شاه ، ادیسن یک دستگاه فونوگراف به شاه هدیه داد و دوست محمدخان فقط طرز کارش را بلد بود و توسط آن به ضبط آواز و ساز خوانندگان هم عصر خود پرداخت . استاد غفاری در خصوص موسیقی دزفول از ملاحسین خلیفه و ملاولی و سید محمد که اصالتش کاشانی بود یاد کرد و توضیح برخی از مقامهای دزفولی پرداخت از جمله مارضای ، لرویری،سرکلکی درزچی . استاد فرمود که زیباترین گوشه از مقامات ، آ عبدصمندی است و آ احمدمنصوری را بهترین خواننده این مقام دانست و مرحوم حسین هزار دستان معروف به حسین شش انگشتی را در اجرای پایه موری یاد کرد . در این میان اختلاف نظر آقای تابنده  پیشکسوت موسیقی و استادغفاری  ،روی اینکه برخی مقام ها متعلق به دزفول اند اما توسط هنرمندان دیگر شهرهای هجوار  فقط اجرا شده اند ، دیدنی شد . آقای غفاری ادامه  بحث پیرامون موسیقی معاصر را به جلسات بعد واگذار نمود . در پایان جلسه از همه عزیزان حاضر ، عکس یادگاری گرفته شد .این نشست به همت هنرمند ارزنده جناب آقای جهانی فر و هنرجوی جوان جناب آقای نادرزاده درویش برگزارگردید. با سپاس از همه اساتید و هنرمندان و استاد عبدالکریم پاک سیرت.

گزارش : سعید زایری


 
 
 
 
ساخت كد آهنگساخت كد موزیک آنلاین
/anbsp; side-righta href=clear: both; width: 777px; cellspacing=); background-repeat: repeat-y /table target=0div class=-PostAuthorLink-div style=a href=side-left cellspacing= title= cellspacing=فاوانیوز